Obowiązki prawne branży turystycznej – O co musi zadbać przedsiębiorca?

Tekst: © Mec. Ilona Przetacznik – radca prawny

legalnybiznesonline.pl

legalnastrefabiznesu.pl

Obowiązki prawne branży turystycznej – o co musi zadbać przedsiębiorca?

Branża turystyczna, to jedna z tych branż, które ucierpiały najbardziej w wyniku ogłoszenia pandemii koronawirusa. Choć jej przedstawiciele powoli wychodzą z kryzysu, to muszą mocno bić się o klientów, od których kiedyś nie mogli się opędzić. Najlepszym miejscem do prowadzenia działań marketingowych jest oczywiście Internet – począwszy od własnej strony internetowej, na social mediach kończąc. Należy jednak wiedzieć jak robić to w pełni legalnie. Dzisiaj przekażę kilka istotnych wskazówek w tym zakresie.

O czym musisz pamiętać prowadząc swój fanpage lub profil firmowy w social mediach?

Turystyka w social mediach

Prowadząc swój fanpage czy konto na Instagramie, pierwsze, o czym należy pamiętać, to, że to nie „nasze podwórko”. Zakładając profil w mediach społecznościowych, a właściwie rejestrując profil, jednocześnie akceptujemy regulamin danego portalu. Obowiązkowo więc należy przestrzegać reguł tego portalu. Ale do brzegu!

RODO:

Jeżeli masz swoją stronę internetową, powinieneś umieścić link do swojej polityki prywatności. W przeciwnym wypadku powinieneś umieścić klauzulę informującą o przetwarzaniu danych osobowych użytkowników.

Prawa autorskie:

Oznaczaj autorów zdjęć na Twoich profilach (chyba, że zostały zrobione przez Ciebie). Jeżeli zlecasz napisanie postów wirtualnej asystentce, pamiętaj, aby uregulować kwestię przeniesienia autorskich praw majątkowych – zawrzyj z wirtualną asystentką umowę w tym zakresie. Pamiętaj także o umowie powierzenia – w końcu wirtualna asystentka będzie mieć dostęp do danych Twoich klientów i użytkowników kont w social mediach.

Umowa z fotografem

Jeżeli zamierzasz zlecić wykonanie sesji zdjęciowej swojego pensjonatu, pamiętaj o umowie z fotografem, w której uregulujesz kwestie publikacji zdjęć oraz udzielenia licencji na ich wykorzystanie (albo przeniesienia autorskich praw majątkowych).

Własna strona www hotelu lub pensjonatu

Prowadząc swoją stronę internetową z ofertą zakwaterowania, również należy pamiętać o obowiązkach związanych z RODO. Obowiązkowa jest w tym przypadku polityka prywatności, która zawiera informacje dotyczące gromadzenia i przetwarzania danych użytkowników strony oraz informacje związane z technologiami pojawiającymi się na stronie (cookies – ciasteczka). Powinieneś także zadbać o RODO w korespondencji ze swoim klientem: klauzula informacyjna powinna zostać dołączona do stopki mailowej, wiadomości wysyłanych poprzez aplikację Messenger lub formularz kontaktowy. Dodatkowo należy pamiętać o regulaminie rezerwacji zakwaterowania, który będzie stanowić umowę pomiędzy Tobą a Twoim klientem. W regulaminie dobrze jest również ująć kwestie związane z zaliczką lub zadatkiem – jeżeli takie pobierasz.

Czym różni się zaliczka od zadatku?

Zaliczka

Jest w pewnym stopniu formą rezerwacji. Wpłacenie jej gwarantuje rezerwację pobytu. Po przyjeździe do Twojego pensjonatu czy hotelu klient dopłaca pozostałą część kwoty. Należy jednak pamiętać, że każda ze stron może wycofać się z umowy bez żadnych konsekwencji finansowych. To znaczy, że w sytuacji, kiedy klient zrezygnuje z pobytu, nie możesz wpłaconej zaliczki zatrzymać. Nie jest to więc idealna opcja dla Ciebie.

Zadatek

W przeciwieństwie do zaliczki, zabezpiecza finansowo. Co to oznacza? W dużym uproszczeniu, jeżeli klient nie stawi się w dniu rozpoczęcia urlopu, będziesz mógł zatrzymać zadatek. To w pewnym stopniu uchroni Cię i jednocześnie zmobilizuje klientów do odwoływania rezerwacji na czas.

Współpraca z portalami turystycznymi

Dobrym rozwiązaniem na rozkręcenie swojej działalności i dotarcie do nowych klientów jest także umieszczenie swojej oferty w portalu turystycznym. Wówczas Twoim pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie wymagań danego portalu np.: • jakie są warunki publikacji oferty, • kto jest administratorem danych osobowych użytkowników, • co się wiąże z naruszeniem regulaminu portalu. To bardzo ważne, aby nie narazić się na konsekwencje prawne. Regulamin portalu turystycznego stanowi umowę pomiędzy portalem a Tobą (chyba, że zawierana jest odrębna umowa indywidualnie). Tak więc, decydując się na skorzystanie z takich usług wchodzisz w stosunek umowny.

Booking – minimalne must have

Booking jest dla przedsiębiorców turystycznych jak Allegro dla sprzedawców e-commerce – wszyscy znają i (nie)chętnie korzystają. Na pewno masz szansę dotrzeć do naprawdę dużej ilości klientów. Jednak trzeba wiedzieć jak robić to „z głową”.
Jak wynika z fragmentu regulaminu serwisu Booking. com, „poprzez Platformę Booking.com dostarcza usługę rezerwacji internetowych, poprzez którą, między innymi, dostawcy zakwaterowania, tacy jak hotelarze i właściciele innych obiektów na wynajem, mogą oferować swoje produkty i usługi w zakresie rezerwacji, a użytkownicy Platformy mogą korzystać z niej w celu dokonania rezerwacji”.

Podsumowanie

Próbując dotrzeć do nowych klientów, należy pamiętać, aby wszystkie działania szły w parze z prawem. Aby były w pełni legalne. Na nic ogromne zasięgi, które mogą spowodować ściągnięcie na siebie nieprzyjemnych konsekwencji prawnych, a nawet finansowych. Dlatego potraktuj ten artykuł jak wstępną instrukcję Twoich działań marketingowych oraz prawnych, szczególnie w Internecie.

Zobacz czwarte wydanie magazynu: